Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου 2008

Η αγία των τραγουδιστών.




Τριανταένα χρόνια πέρασαν από το θάνατο της Κάλλας και αυτή η μέρα πάει να γίνει επέτειος μνήμης για πολλούς τραγουδιστές,οπερόφιλους, μελομανείς αλλά και θαυμαστές ή λάτρεις της τέχνης (ή και της ζωής) της Κάλλας.
Συνήθως άγιος είναι αυτός που όχι αναγκαστικά κάνει θαύματα εν ζωή ή μετά θάνατον, αλλά κυρίως αυτός, που στη συνείδηση του λαού είναι φορέας μιας αλήθειας αυτού αλλά και πάνω και πέραν αυτού του κόσμου.
Η Κάλλας παίρνει θέση σε όλων και περισσότερων τη συνείδηση μέρα με τη μέρα σαν το φορέα μιας αλήθειας, που μόνο η τέχνη, η μουσική και η φωνή,μπορεί και πραγματώνει τόσο καλά.
Δεν θα μιλήσω για είδωλο, η θεά, η diva,η αυθεντία και ούτε βέβαια αυθαίρετα θα την αποκαλέσω αγία. Αυτό που θα ήθελα να πω είναι πως κάποιοι άνθρωποι (ας περιοριστώ εδώ σ'αυτού του είδους τους καλλιτέχνες),με το έργο τους μας υπενθυμίζουν αυτό που είμαστε πραγματικά.Μας υπενθυμίζουν πως είμαστε πλάσματα γήϊνα με αισθήματα και πάθη και πως το θέατρο γιαυτό ήρθε στη ζωή των ανθρώπων, ακριβώς για να μεταμορφώσει αυτά τα πάθη σε δύναμη, σε ομορφιά, σε αλήθεια.
Μας μεταδίδουν με ηχητικά κυρίως κύματα, ένα σώμα που πάλλεται από συγκίνηση και είναι ελεύθερο να εκφράζει όλα τα αισθήματα, με τέτοιο τρόπο,που στους ακροατές,θεατές-δέκτες προκαλεί το κλικ και κάτι γίνεται.
Με όχημα τη φωνή, αναφαίρετο προσόν κάθε ανθρώπου, για να εξ-αγγέλει την μετοχή του στην αλήθεια της ζωής.
Με το τραγούδι, λειτουργία ανθρώπινη και θεϊκή,που χρωματίζει το χρόνο και τα βάσανα του ανθρώπου.
Όταν ακούω το κοινό στις ηχογραφήσεις να ουρλιάζει, να χειροκροτεί με χέρια και με πόδια και να φωνάζει: "divina" "maria" είναι σαν να λέει:
"Μαρία, πες εσύ αυτά που δεν μπορώ να πω εγώ, ζήσε το όνειρο, που δεν ζω εγώ, νιώσε αυτά που δεν μπορώ να νιώσω εγώ, είσαι αυτό που δεν είμαι ακόμα εγώ"(και δεν εννοώ βέβαια μια πριμαντόννα της όπερας!)
Ο καλλιτέχνης διδάσκει ήθος και γούστο. Και πιστεύω πως δε χρειάζεται να έχει κανείς καλλιέργεια πανεπιστημιακή ή από την οικογένεια του, για να συλλάβει την αλήθεια του λόγου όταν τραγουδιέται σωστά. Απλά μαθαίνει να ακούει έναν άλλον ήχο και να μαθαίνει σε ένα άλλο γούστο,πράγμα που γίνεται πολλές φορές κατάρα γιατί επέρχεται μοιραία και η σύγκριση.

Μια άρια που θεωρώ ως θέατρο της φωνής είναι και η επόμενη. Από τον Werther του Massenet.




CHARLOTTE

Werther... Werther...


Qui m'aurait dit la place que dans mon coeur il occupe aujourd'hui?

Depuis qu'il est parti, malgre moi, tout me lasse!

Et mon ame est pleine de lui!



Ces lettres! ces lettres!Ah! je les relis sans cesse...

Avec quel charme... mais aussi quelle tristesse!

Je devrais les detruire... je ne puis!



"Je vous ecris de ma petite chambre:

au ciel gris et lourd de Decembre pese sur moi comme un linceul,

Et je suis seul! seul! toujours seul!"



Ah! personne aupres de lui! pas un seul temoignage de tendresse ou meme de pitie!

Dieu! comment m'est venu ce triste courage, d'ordonner cet exil et cet isolement?



"Des cris joyeux d'enfants montent sous ma fenetre,

Des cris d'enfants! Et je pense a ce temps si doux.

Ou tous vos chers petits jouaient autour de nous!Ils m'oublieront peut-etre?"



Non, Werther, dans leur souvenir votre image reste vivante...

et quand vous reviendrez... mais doit-il revenir?


Ah! ce dernier billet me glace et m'epouvante!



"Tu m'as dit: a Noel, et j'ai crie: jamais!

On va bientot connaitre qui de nous disait vrai!

Mais si je ne dois reparaitre au jour fixe,

devant toi, ne m'accuse pas, pleure-moi!"

"Ne m'accuse pas, pleure-moi!"



"Oui, de ces yeux si pleins de charmes, ces lignes...

tu les reliras, tu les mouilleras de tes larmes...



O Charlotte, et tu fremiras!"


...tu fremiras! tu fremiras!

9 σχόλια:

mahler76 είπε...

υπέροχος, μπράβο!!!

kyzikos είπε...

χαίρομαι που σ'άρεσε μιάς και είσαι και συ λάτρης της όπερας.

celsius33 είπε...

ΥΠΕΡΟΧΟΣ! Αυτοί οι άνθρωποι είναι από αλλού φερμένοι και αλλού πια τοποθετημένοι, καμμιά φορά το να βάζουμε την τέχνη τους στην καθημερινότητα μας είναι βάλσαμο.
Ωραίος και ο Βέρθερος. (εμένα ξέρεις ποιο είναι το αγαπημένο μου..mon coeur s'ouvre a ta voix :))

kyzikos είπε...

αντε ρε, δεν το ξερα

Adonios GK είπε...

Καλησπέρα!
Πολύ καλή η αναφορά σου στην Κάλλας και πολύ όμορφο το κομμάτι που διάλεξες να ακούγεται...
Καλώς σε βρήκα κι εγώ!

kyzikos είπε...

χαίρομαι που σου άρεσε, είναι ένα από τα αγαπημένα μου,καλώς ήρθες.

Ντεμης είπε...

Συγχαρητήρια για την σκέψη και το αφιέρωμα στην θεϊκή Κάλλας! Εκπληκτική επιλογή αυτή η μεγάλη σκηνή της Σαρλόττε, δικαίως θεωρείται από τις κορυφαίες (μαζί με κείνες της Régine Crespin και της Magda Olivero - στα ιταλικά - κατά την γνώμη μου) Όντως ανατομική ερμηνεία. Πόσο της ταιριάζει, παρόλο που έχει γραφτεί για μεσόφωνο, απ' όσο ξέρω. Εμένα με συγκλονίζει και το Printemps qui commence της Κάλλας, από τον Σαμψών και Δαλιδά, άλλος ρόλος μεσωφώνου θα μου πεις....
Να΄σαι καλά!

kyzikos είπε...

καλωσήρθες ντέμη και σ'ευχαριστώ για τα συγχαρίκια.
πράγματι αυτή η άρια είναι εκπληκτική,γιατί μέσα από τη μουσική αλλάζει μέσα σε λίγα μέτρα τόσες πολλές διαθέσεις ο ρόλος της Σαρλότ,και η Κάλλας τόσο καλή μουσικός, καταφέρνει να το αναδεικνύει αυτό πειστικά.ακους την άρια και νομίζεις ότι βλέπεις θέατρο. Καλή σου μέρα.

Ανώνυμος είπε...

Πολύ ωραίο αφιέρωμα. Έχει κάτι η Μαρία Κάλλας στη φωνή της που πολύ σπάνια το βρίσκεις αλλού. Θα το περιέγραφα σαν μία συμπύκνωση πόνου που έρχεται από μέσα, κάτι που ξεπερνά κατά πολύ τη δραματικότητα, συχνά θεατρική, του belcanto. Ίσως η περισσότερο ιδιωματική μεγάλη φωνή του 20ού αιώνα.